Ταξίδι από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη με ατμόπλοιο, με ενδιάμεσο σταθμό στο Ναύπλιο

από το βιβλίο

MARCHEBEUS, Voyage de Paris a Constantinople par bateau a vapeur.

Nouvel itineraire orne d’une carte et de cinquante vues et vignettes sur acier…, Παρίσι, Α. Bertrand, 1839.

voyagedepariscon00marc_0131

Το Ναύπλιο είναι η καλύτερα οχυρωμένη και πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ελλάδας. Βρίσκεται στο κάτω μέρος ενός όμορφου κόλπου, το λιμάνι είναι μικρό αλλά προστατευμένο. Υπάρχουν Ρώσικες κορβέτες αλλά και αγγλικά και γαλλικά εμπορικά πλοία. Εδώ βρίσκεται η αυλή του νέου Βασιλείου, υπουργοί και Πρέσβεις από όλες τις χώρες…

Το Ναύπλιο είναι χτισμένο στην πλαγιά ενός λόφου που προεξέχει στη θάλασσα. Υπάρχουν αρκετοί πύργοι και τοιχώματα, που την υπερασπίζονται από όποια προσέγγιση από τη στεριά.

Στα βόρεια, κυριαρχεί το Παλαμήδη, ένας ψηλός βράχος, οχυρωμένος. Όσο για την ίδια την πόλη, είναι πάνω σε λόφο. Οι δρόμοι είναι στενοί και άσχημα πλακοστρωμένοι.

Η πρώτη ημέρα της άφιξής μας, ένας νεαρός αρχιτέκτονας ο οποίος ήταν στο Ναύπλιο για κάποιο χρονικό διάστημα, έσπευσε να μας βοηθήσει. Επισκεφθήκαμε το παλάτι του βασιλιά, μέτρια κατοικία που την επισκιάζουν μικρότερα ξενοδοχεία των Παρισίων. Η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα πήρε κάποια διασημότητα μετά το θάνατο του Προέδρου της Ελλάδας. Αυτή είναι η πόρτα του ναού, που σκοτώθηκε από ένα πιστόλι και ένα στιλέτο, από δύο Μανιάτες, Μαυρομιχαλέους, θείο και ανιψιό. Ο θείος του, χτυπήθηκε από ένα φρουρό του Καποδίστρια και έμεινε για τον τόπο. Ο ανιψιός του, καταδικάστηκε σε θάνατο.

Τις επόμενες μέρες πήραμε τα άλογα για να επισκεφθούμε τα ερείπια της Τίρυνθας, το Άργος και τις Μυκήνες. Γαλλικά στρατεύματα είχαν ανοίξει Ναύπλιο Άργος ένα ωραίο μεγάλο δρόμο μέσα από μια πλούσια πεδιάδα, που καλύπτεται με ελαιόδεντρα και μουριές που έκαψαν οι Αιγύπτιοι. Σε αυτή τη διαδρομή βλέπουμε το πρότυπο αγρόκτημα, τα κυκλώπεια ερείπια της αρχαίας Τίρυνθας, των οποίων τα ψηλά τείχη, υπάρχουν πάνω από τρεις χιλιάδες χρόνια, είναι χτισμένα με τεράστιες πέτρες χωρίς κονίαμα.

Συνεχίζοντας τη διαδρομή προς τον Κόλπο, φτάσαμε στο Άργος. Διασχίσαμε το μικρό ποτάμι Ίναχος. Το Αρχαίο Άργος ήταν συγκεντρωμένο στην πλευρά του βουνού που δεσπόζει η ακρόπολη της Λάρισας. Το Άργος σήμερα βρίσκεται στην πεδιάδα που βρίσκεται στους πρόποδες του βουνού που μόλις ανέφερα. Τα σπίτια είναι μονώροφα, χτισμένα από ξύλο και λάσπη, και καλύπτονται με κοίλα κεραμίδια. Είναι περιτριγυρισμένο από γόνιμα και καλλιεργημένα χωράφια.

Στο τέλος της πόλης βλέπουμε τα ερείπια ενός τεράστιου αμφιθεάτρου το οποίο έχει εβδομήντα σκαλοπάτια λαξευμένα στο βράχο.Αυτό είναι όπου το 1829 η Εθνική Συνέλευση, που αποτελείται όλα τα μέλη της, συναντήθηκαν για πρώτη φορά επί Καποδίστρια και ορκίστηκαν για την ανεξαρτησία της χώρας. Στο κάτω μέρος είναι τα ερείπια ρωμαϊκού μωσαϊκού … Εάν διασχίσετε το βουνό στα βόρεια της ακρόπολης, φτάνουμε στη λίμνη της Λέρνας, διάσημη για τον άθλο του Ηρακλή εναντίον της Λερναίας Ύδρας.

Κατά τον Μεσαίωνα, πέρασε από τα χέρια των Ελλήνων στα χέρια των Σταυροφόρων, και τελικά η πόλη της Ήρας έγινε μια μουσουλμανική πόλη. Αυτή είναι η ιστορία του Άργους για πάνω από τριάντα αιώνες! Ο ελληνικός σταυρός πήρε τη θέση της ημισελήνου…

Μετά αφήσαμε το Άργος για να επισκεφθούμε τα ερείπια των αρχαίων Μυκηνών που βρίσκονται κοντά στο χωριό Χαρβάτι… Ανηφορίζοντας προς την ακρόπολη, συναντάμε στα αριστερά, ένα

τύμβο του… Αγαμέμνονα … Φτάνοντας στην ακρόπολη, βλέπουμε την πόρτα που ονομάζεται Πύλη των Λιονταριών, λόγω των δύο λιοντάριων λαξευμένα σε θέση ανάπαυσης …

Ήταν τέσσερις ρίξαμε μια τελευταία ματιά στο Άργος και στην πεδιάδα με πλούσια σοδειά και στη συνέχεια πήγαμε κάτω προς τα αριστερά για να δούμε τα ερείπια του ναού της Ήρας, που κάποτε ήταν τόσο διάσημος για το χρυσό άγαλμα της θεάς. στη συνέχεια επιστρέψαμε στο Άργος. Αλλά μας περίμενε ένα θλιβερό και οδυνηρό θέαμα. Μια φοβερή πυρκαγιά καταβρόχθισε τους στρατώνες που είχαν κατασκευαστεί από την κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια. Ο άνεμος είχε τέτοια ορμή και σε λιγότερο από δύο ώρες, όλα είχαν καεί.

Επιστρέψαμε στο Ναύπλιο, και παρατηρήσαμε ότι ο Κολοκοτρώνης κάθε μέρα καλλιεργεί τα χωράφια του. Όταν γυρίσαμε στην πόλη, την 12η Μαΐου ο πρίγκιπας της Βαυαρίας, μεγαλύτερος αδελφός του βασιλιά Όθωνα μόλις είχε φθάσει. Η πρωτεύουσα φωτίστηκε… Με εντολή του βασιλιά, οι γυναίκες είναι θα πρέπει να φορέσουν την εθνική φορεσιά. Εδώ, όπως και στην Αθήνα, την Σμύρνη, και την Κωνσταντινούπολη το φορέματα και τα χτενίσματα έχουν φράγκικη κυρίαρχο. Μόνο οι άνδρες φέρουν με υπερηφάνεια την φουστανέλα, γκέτες, ζώνη και γιαταγάνι των πατέρων τους.

Στις 16 Μαΐου, παραμονή της αναχώρησής μας, ο βασιλιάς και ο πρίγκιπας αδελφός του έδωσαν επίσημο γεύμα. Οι ταξιδιώτες από την Γαλλία κλήθηκαν. Εμείς δειπνήσαμε εκείνη την ημέρα, με το διοικητή του γαλλικού σταθμού.

Μερικοί από τους ταξιδιώτες μας προτίμησαν να πάνε με γης στην Κόρινθο και την Αθήνα. Αυτή η διαδρομή είναι είκοσι πέντε ώρες με τα πόδια. Ναύπλιο Άργος σε δύο ώρες. Άργους προς Μυκήνες δύο ώρες. Μυκήνες στην Κόρινθο πέντε ώρες. Κορίνθος Μέγαρα, οχτώ ώρες. Μέγαρα προς Αθήνα, από οκτώ ώρες, μέσα από Ελευσίνα.

Ο κύριος και η κυρία Χαν, MM. Καθώς και άλλοι ήθελαν να επισκεφθούν την Επίδαυρο, τέσσερις ώρες ανατολικά του Ναυπλίου. Εξακολουθεί να παραμένει ένα καλά διατηρημένο θέατρο.

Η πόλη προσφέρει αξιόλογες αρχαιότητες, για τις οποίες αφιερώσαμε αρκετές μέρες κατά την παραμονή μας.

Πριν φύγουμε από το Ναύπλιο, συγχάρηκα τον κ Feraldi, έμπορο, για τις αξιέπαινες προσπάθειές του για την αύξηση του εμπορίου και της βιομηχανίας στην Ελλάδα. Δημιούργησε μόνη του, δεκατέσσερα πλοία με πανιά για να ανοίξει επικοινωνία με τη Μάλτα, την Τεργέστη,

Λιβόρνο, τη Μασσαλία, τη Νάπολη, τη Σμύρνη και την Αλεξάνδρεια.

Αυτό είναι το Ναύπλιο της Ρωμανίας όπου ξέσπασε το 1821, η επανάσταση της Ελλάδα κατά της Τουρκοκρατίας, που καταπιέζονταν από τον 17αι. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μας, υπήρχαν στο Ναύπλιο και Άργος τρεις ή τέσσερις χιλιάδες παλικάρια.