Πάσχα στο Ναύπλιο και Άργος, 1896

Το 1896, επ’ ευκαιρία των Ολυμπιακών αγώνων, ξεκινούν τα πρώτα οργανωμένα ταξίδια προς την Ελλάδα. Τα ταξίδια αυτά είναι καθαρά μορφωτικού και επιστημονικού χαρακτήρα, με στόχο να προσφέρουν σε όλους τους τουρίστες τη δυνατότητα να μελετήσουν, με την καθοδήγηση και τη βοήθεια γνωστών επιστημόνων, τις περιοχές που επισκέπτονταν. 

Σε μία επιστημονική εκδρομή Γάλλων περιηγητών υπό την ηγεσία του GUSTAVE LARROUMET αναφέρεται μία περιγραφή σκηνών του Πάσχα (Μεγάλο Σάββατο) στο Ναύπλιο.

“Εν Ναυπλίω, τη 4η Απριλίου 1896 …

… Ἀποβιβασθέντες διᾶ μικρῶν λέμβων, εὐρισκόμεθα ἐν μέσῳ λαού ἐορτάζοντος. Κατά σύμπτωσιν, τὸ Πάσχα τῶν όρθοδόξων συμπίπτει μετά τοῦ Πάσχα τῶν καθολικῶν κατά το ἔτος τοῦτο· είνε ‘Αγιον Σάββατον καὶ άναμένεται Άνάστασις τοῦ Χριστοῦ, καὶ δὴ αφορμὴ γενικὴς άγαλλιάσεως, ὴς μετέχουσι πᾶσαι μετ’ ενθουσιασμοῦ αἱ τάξεις του λαού. Ἐπὶ τὴς άκτὴς, πρὸ πύλης, -όχυρᾶς, – ήν διακοσμεί ὁ λέων του Άγίου Μάρκου – – δαψιλῶς λαξευθεὶς ὑπὸ τοῦ Μοροζίνὴ, ἐπὶ τῶν τειχῶν τὴς πόλεως- κανονιοστοιχία κανονιοβολεῖ, ὑπὸ το πρόσταγμα εὐσταλοῦς λοχαγοῦ, ἐχοντος μακρὁν μέλανα μύστακα· οί Έλλὴνες πυροβολὴταὶ  ἐν μεγάλὴ στολῇ μετ’ άκριβείας χειρίζονται τι όρεινἀ αὐτῶν πυροβόλα, τά οποία είτα μεταφέρουσιν είς τὴν πόλιν ὑπὸ τους ήχους τῶν σαλπίγγων. Πανταχοῦ ἐκρὴννυνται κροτίδες,-ἐπίφοβοι,- και ότι διαγράφουσι μακροὺς ἑλιγμούς, καὶ ένα ἐξ ὴμῶν ἐπέτυχε κροτίς, ὴτις έβλαψε σὴμαντικῶς τὴν σκελέαν του. Ενίοτε ἐπιφέρουσι σπουδαίας πληγάς, άλλ’ ὴ περίπτωσις αὐτὴ είνε ἐκ τῶν -προτέρων γνωστὴ εἰς τοιαὐτας διασκεδάσεις, «Φιλαρμονικὴ» μουσική, φέρουσα πλουσίας κιτρίνου χρώματος παρυφάς, καὶ προπορευομένης σημαίας. χωρεί εἰς τὴν μεγάλὴν ὁδόν, άκολουθούντων τῶν συνὴθων φιλομούσων· ἐνταῦθα, ἐν μέσῳ τοῦ κόσμου, φαίνονται αἱ λευκώ «φουστανέλλαι» τῶν μεγάλων ὴμερῶν! Διερχόμεθα το Ναύπλιον μετά του πλὴθους, ίνα μεταβῶμεν είς τον σταθμὁν του σιδὴροδρόμου. Επὶ κεντρικὴς πλατείας, πεφυτευμένης δι’ ὡραίων πλατάνων, στρατιῶται του πεζικοῦ ένοπλοι ἴστανται πρὸ άρχαίας οίκοδομὴς ὡραίου ρυθμοῦ. Η πόλις έχει γραφικὴν ἄποψιν, ένεκα τῶν οὶκιῶν αὐτῆς, αἴτινες είσὶ κεχρωματισμἑναι κατά τον Ίταλικὁν ρυθμόν. Εἶτα, μετά τὴν έξοδον ἀπὸ μικροῦ όχυρώματος, ίδοὺ ὁ σταθμὸς του σιδὴροδρόμου ἄνευ περιβόλου. “…


Ο Emile Cartailhac (1845-1921) Γάλλος αρχαιολόγος συμμετείχε στην  “Κρουαζιέρα των επιστημόνων” και αναφέρει:

“Η πόλη γιορτάζει. Πολλοί σύντροφοι πιστεύουν ότι είναι προς τιμήν μας. Όμως αυτή η ψευδαίσθηση εξαφανίστηκε γρήγορα. Υπενθυμίζεται ότι στις 6 Απριλίου κήρυξε την ανεξαρτησία της η Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στο Ναύπλιο η Προσωρινή Κυβέρνηση. Είναι επίσης το Μεγάλο Σάββατο που συμπίπτει κατ ‘εξαίρεση φέτος και με το καθολικό. “

“Ναύπλιο, 1896, μεταφορέας πασχαλινών αμνών”

“Στους δρόμους, στις πλατείες, το πλήθος είναι χαρούμενο. Σύμφωνα με τον τοπικό έθιμο και κατά παράβλεψη των δημοτικών κανονισμών, ρίχνουν βεγγαλικά που κάνουν τους ανθρώπους να τρομάζουν. Γελάνε, αλλά δεν είναι πολύ διασκεδαστικό για εκείνους που τους πέφτουν στα ρούχα.”

ΑΡΓΟΣ

Rue d’Argos jour de fête et marché_Le voyage en Grèce d’Émile Cartailhac en 1896

Δρόμος στο Άργος, ημέρα γιορτής – η αγορά 1896

“Άργος! δύο ώρες μακριά! Και εκεί, ημέρα γιορτής και μεγάλη αγορά. Η πόλη είναι καινούργια, αλλά ο πληθυσμός φαίνεται ακόμα πολύ πρωτόγονος: οι τοπικές φορεσιές, πολύ ποικίλες, που κυριαρχούν στον κεντρικό δρόμο με άφθονα και ανοιχτά καταστήματα. Υπάρχουν πορτοκάλια, λεμόνια, σύκα και κόκκινα αυγά. Τα αρνιά κρέμονται στη σειρά μισο – απογυμνωμένα από το μαύρο και  άσπρο μαλλί τους που κρέμονται στη γη.”

Les cordonniers, un jour de marché

Οι υποδηματοποιοί στην αγορά του Άργους, 1896

“Σε ένα μεγάλο σταυροδρόμι, υπάρχουν υποδηματοποιοί που επιδιορθώνουν βιαστικά το πάνω μέρος και τα πέλματα μπροστά στον πελάτη, αλλού έχουν κόκκινα δερμάτινα παπούτσια που στην κορυφή τα κοσμούν με ογκώδη φούντα μεταξιού και οι αποθήκες των πωλητών κίτρινων, πράσινων και κόκκινων κεριών, διακοσμημένα με χρυσό χαρτί περιτυλίγματος.”